lördag 13 augusti 2016

Under detta år har vi hittills (den 13 augusti) varit ute med Ann-Cari under 23 övernattningar. Det är redan betydligt bättre än de senaste två åren! 

Under vårrustningen var jag osäker på om jag skulle "slänga ut" den gamla tanken - faktum är att jag förberedde detta steg genom att flytta undan all inredning - tack och lov så gjorde jag inredningen uttagbar ifall det skulle behövas!
Jag beslöt att inte ta ut inredningen - fast jag var nära - framför allt för att det är ett mycket stort jobb trots den modulära uppbyggnaden!


I stället följde jag ett tips jag fick att göra ren tanken med ett medel som heter Max 17 (leverantör BS Kemi).
Tipset var att man skall tömma tanken på så mycket kvarvarande "förorenad diesel" som möjligt, därefter tillsätta Max 17 och "vicka" båten så mycket som möjligt. Därefter suga upp föroreningarna och om något lite blir kvar gör det inget - lösningen fungerar som bränsle! 


När det är klart tankar man diesel till tanken och tillsätter Red Line (vilken motverkar tillväxt av mikroorganismer i tanken - finns att köpa).
Bakgrunden till dessa besvär är att diesel numera består av biologiskt material i stället för petroleumprodukter (som tidigare).