måndag 23 juli 2012

Tur i oturen!


Vid starten av en liten rundtur igår söndag, så missade jag att öppna kylvattenkranen före start. Det är lätt hänt och är normalt inte någon big deal! Motortemperaturen blir då för hög och en summer börjar tjuta vi 95 grader! Efter att jag öppnat vattenkranen fortsatte färden. Efter ett tag upptäckte jag att länspumpen hade startat vilket indikerar att Ann-Cari tar in vatten.
Tillbaka vid bryggan fann jag ganska mycket vatten i botten, se bild 1! Efter lite analys kunde jag konstatera att vattenlåset spruckit i uppenbarligen en svag punkt, se bild 2!
Egentligen var det tur att att jag glömde kranen - det skulle inte vara bra om vattenlåset brast under gång, kanske i hårt väder! Sannolikt har materialet i vattenlåset försvagats, vilket inte vore så konstigt efter 32 års användning! Dessutom fick jag anledning att se över länspumpen som stått still länge och behövde tillsyn i form av smörjning mm!